Att utmana tvåkönsmodellen med biologi som utgångspunkt

“Alla som gått i skolan vet att det bara finns två kön!”

Hur vi väljer att undervisa om komplexa företeelser i skolan påverkar vad eleverna uppfattar som naturvetenskapliga sanningar. Ny genetisk och cellbiologisk forskning visar att kön är mer komplicerat än bara X- och Y-kromosomer, och att idén om två motsatta kön är en förenkling.

Vilken ny kunskap har vi, vilka konsekvenser får denna kunskap för vår undervisning, och vilka konsekvenser får vår undervisning för samhällets förståelse av kön? Denna föreläsning börjar med en genomgång av nya forskningsrön och avslutas med diskussion.

Detta började som ett blogginlägg för Normingenjörerna, och slutade med en föreläsning som gavs första gången på Huddinge Visar, en kommunövergripande lärardriven konferens för lärare i Huddinge.

Vill ni veta mer eller boka in ett liknande evenemang? Kontakta mig på sara.ihlman@gmail.com


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s